Definicja Briefu
Pojęcie Brief, pochodzące z języka angielskiego, w kontekście marketingu odnosi się do precyzyjnie sformułowanego dokumentu, który ma na celu przekazać informacje od klienta do agencji reklamowej, kierunku, w jakim ma podążać dany projekt.
Struktura Briefu
Brief powinien zostać sporządzony w odpowiedni, klarowny sposób, umożliwiający odbiorcy zrozumienie wszystkiego, co jest istotne dla danego projektu, bez potrzeby długotrwałych dyskusji, tłumaczeń czy modyfikacji dokumentu.
- Informacje o firmie: w tej części dokumentu agencja powinna uzyskać pełne informacje na temat firmy, w tym informacje o jej działalności, historii, wartościach, misji i wizji, celach strategicznych oraz odbiorcach.
- Opis projektu: w tej części powinny znaleźć się szczegółowe informacje na temat samego projektu, w tym obiektywy, cel biznesowy, zasoby, budżet, termin realizacji, wymagane działania, oczekiwane efekty, kierunki sztuki.
- Target group: opis grupy docelowej, ich preferencji, zachowań, stylu życia, aby projekt najlepiej wpasował się w oczekiwania odbiorców.
- Założenia strategiczne: w tym miejscu określane są strategiczne cele kampanii reklamowej.
- Termin realizacji: określenie kiedy kampania reklamowa ma zostać zrealizowana.
- Budżet: wskazanie ile firma jest w stanie wydać na realizację projektu.
Znaczenie Briefu
Brief pełni funkcję porozumienia pomiędzy klientem a agencją i stanowi podwalinę pod relacje między nimi, pozwalając na jasne i przejrzyste komunikowanie się na temat projektu. W ten sposób zwiększa on efektywność pracy i zadowolenie obu stron.
Zasady tworzenia skutecznego Briefu
- Być konkretnym: im bardziej szczegółowy, tym lepiej.
- Opisać wątpliwości: jeżeli są elementy, co do których brakuje pewności, warto o tym napisać.
- Jasno zdefiniować cele: ważne jest, aby cele były jasno określone i mierzalne.
- Określić kierunek stylistyczny: warto określić, jaki ma być ogólny wygląd materiałów marketingowych.
- Podzielić brief na sekcje: to ułatwia czytanie i zrozumienie dokumentu.
Należy pamiętać, że próba oszczędzenia czasu na stworzenie dokładnego briefu, najczęściej skutkuje wydłużeniem całego procesu realizacji projektu. Dobrze przygotowany brief to gwarancja płynnej i efektywnej współpracy.
Leave a Reply