Nawigacja

Definicja

Nawigacja to proces prowadzenia użytkownika przez witrynę czy aplikację cyfrową na drodze do zrozumienia i spełnienia jego celu. Składa się z szeregu elementów i technik, które łącznie tworzą doświadczenie użytkownika, przy pomocy takich narzędzi jak menu, przyciski, odnośniki, ścieżki użytkownika czy breadcrumbs (ślady chleba).

Cele

Nawigacja spełnia dwa główne cele:

  • Pomocne prowadzenie: Dostarcza użytkownikowi informacji na temat jego aktualnej lokalizacji w systemie i pomoc w rozumieniu, co może zrobić dalej.
  • Poprawa doświadczenia: Poprawia doświadczenie użytkownika poprzez zaspokajanie ich potrzeb informacyjnych, umożliwienie intuicyjnej interakcji i wprowadzenia do kolejnych kroków i zadań.

Elementy nawigacji

Nawigacja obejmuje kilka kluczowych elementów:

  • Menu główne: jest to centralny punkt nawigacji, zwykle umieszczony na górze strony. Wszystkie najważniejsze sekcje strony lub aplikacji mają swoje odnośniki w menu głównym.
  • Submenu lub nawigacja podrzędna: pojawiają się po wybraniu jednej z opcji w menu głównym. Oferują one ściśle związane z daną sekcją opcje.
  • Sidebar (pasek boczny): dodatkowe menu, które może zawierać linki do podstron lub podkategorii.
  • Footer (stopka): zawiera linki do ważnych, ale niekoniecznie priorytetowych stron, takich jak informacje o firmie, polityka prywatności itp.

Techniki nawigacji

Na skuteczność nawigacji wpływa szereg technik:

  • Płaska struktura strony (ang. flat architecture): ogranicza liczbę kliknięć potrzebnych do dotarcia do dowolnej strony.
  • Konsystencja: utrzymanie stałego układu i stylu nawigacji na wszystkich stronach poprawia doświadczenia użytkownika.
  • Breadcrumbs (ślady chleba): pokazują użytkownikowi, gdzie aktualnie się znajduje w strukturze witryny.
  • Przewidywalność: nawigacja powinna być intuicyjna i spójna, aby użytkownik mógł łatwo przewidzieć, co się stanie po kliknięciu na dany element.

Rola nawigacji w marketingu

W marketingu cyfrowym nawigacja ma kluczowe znaczenie dla wartości użytkownika i konwersji. Poprawne prowadzenie użytkownika przez strony internetowe i aplikacje mobilne zwiększa prawdopodobieństwo, że osiągnie on swój cel, co zwiększa satysfakcję z interakcji i pobudza lojalność. Optymalizacja nawigacji strony może znacznie poprawić wskaźniki konwersji, zmniejszając liczbę porzuconych koszyków i zwiększając całkowitą sprzedaż.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.